Der er heldigvis allerede gjort meget for at sikre din identitet på nettet. Med overgangen fra NemID til MitID er nøglekortet, som kan kopieres eller misbruges, blevet udfaset. Samtidig er du blevet bedre beskyttet mod identitetstyveri.
Hvis nogen forsøger at aktivere dit MitID på en ny enhed, vil du nemlig modtage en mail eller sms, så du kan nå at reagere og bremse potentielt misbrug.
Men svindel kan ske. Vi har derfor samlet hjælp og vejledning til dig, så du kan beskytte dig selv mod svindel eller få hjælp, hvis du er blevet udsat for svindel.
Hvis du har været udsat for identitetstyveri eller har mistanke derom, kan du kontakte Digitaliseringsstyrelsens Cyberhotline. Her kan du få hjælp til, hvordan misbruget af din identitet stoppes. Cyberhotline kan også hjælpe dig med at kontakte relevante myndigheder og instanser.
Ring til Cyberhotline på telefon 33 37 00 37
Appen Mit Digitale Selvforsvar drives i et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og TrygFonden. Den hjælper dig til en tryggere digital hverdag ved blandt andet at holde dig opdateret om fup-mails, falske konkurrencer, digital svindel eller trusler fra vira og andet skadeligt software. I appen kan du også finde gode råd til, hvad du skal gøre, hvis du opdager mystisk aktivitet i din netbank, eller varen, du købte på nettet, aldrig dukker op.
Der er mange ting man skal huske, når man færdes på nettet. Der kan være mange spørgsmål som f.eks.: Hvordan opretter du det mest sikre password, og hvordan kan man tjekke, om en mail er falsk?
Læs vores guide med flere gode råd til, hvordan du opdager svindel og bliver mere sikker på nettet.
Dit Coop Mastercard blokerer automatisk for betalinger i udvalgte regioner som fx Afrika. Det giver ekstra tryghed.
Har du mistanke om svindel med dit Coop betalingskort? Få det spærret så hurtigt som muligt. Du kan selv spærre dit kort i din net- eller mobilbank under "Kort".
For at mindske risikoen for svindel, har vi sat beløbsgrænsen for overførsel til andre konti og betaling af indbetalingskort i net- og mobilbanken til 50.000 kr. pr. dag. Har du behov for at overføre et større beløb, kan du kontakte vores kundecenter, så hjælper vi dig med en løsning.