Fra efteråret 2021 skal du – som noget nyt – bruge MitID i stedet for NemID, når du logger ind på f.eks. netbank, godkender betalinger i webshops eller skriver under digitalt.
MitID er en app, som du skal downloade til din telefon eller tablet. Har du ikke mulighed for at bruge MitID-app’en, kan du i stedet bestille en kodeoplæser eller en kodeviser. Dette kan gøres via www.mitid.dk.
Når du har fået MitID, betyder det samtidig, at der gradvist skal siges farvel til NemID-appen og nøglekortet. I en periode vil der dog være steder, hvor du skal bruge MitID og andre steder NemID. Du skal derfor beholde dit NemID, indtil du får andet at vide.
Med MitID bliver online-sikkerheden skærpet, hvilket kommer dig til gavn som forbruger. Det bliver det blandt andet vanskeligere for andre at udgive sig for at være dig. Derudover bliver det også nemmere at undgå køb på falske hjemmesider, og du vil modtage en besked om at spærre dit MitID, hvis der f.eks. sker forsøg på misbrug.
Som kunde hos Coop Bank vil du få besked i din net- eller mobilbank, når det er din tur til at få MitID. Når du får beskeden, skal du igennem et flertrinnet selvbetjeningsproces.
Der kan gå noget tid, før det bliver din tur til at få MitID. Digitaliseringsstyrelsen regner med, at alle borgere har fået MitID i løbet af 2022.
Når du har fået MitID er det vigtigt, at du passer på dine personlige oplysninger og aldrig udleverer dine koder til andre. Hverken banken, myndigheder eller supporten vil bede om dem.
I denne video kan du se, hvordan du passer på MitID.
Få svar på nogle af de ofte stillede spørgsmål hos MitID Support