18. august 2023
Et stigende antal danskere oplever at blive snydt af netbutikker med dansk-klingende navne, der ikke leverer de varer, som de reklamerer med. Men hvordan undgår du at lægge dine penge i en tvivlsom netbutik? Det kan du læse mere om her.
Forbrugerombudsmanden advarer netop nu mod tvivlsomme netbutikker. Flere og flere danskere klager nemlig til Forbrugerombudsmanden over netbutikker, der ikke leverer de varer, som de lover. I stedet leverer netbutikkerne varer i markant dårligere kvalitet. Det kan f.eks. være en cashmere-trøje, som ved levering er ren polyester eller et par lædersko, der viser sig at være kunstlæder, og som har andre syninger, bund og snørebånd end vist på hjemmesiden. Ofte er det muligt at returnere varerne, men det kan blive en dyr fornøjelse, da varerne skal returneres til butikkernes lager i udlandet - det koster næsten det samme som selve varerne.
Netbutikkerne reklamerer ofte på sociale medier – f.eks. Facebook - og hedder noget med relation til Danmark - som HanneJensen.com, HenrikPetersen.com eller Aikokbh.dk. Men når forbrugerne forsøger at returnere deres varer, bliver de mødt med standardsvar om, at varen skal sendes retur til udlandet for egen regning, eller at de kan få et værdibevis i stedet for pengene tilbage.
Hjemmesidernes opsætning og betalingsmoduler kan umiddelbart se troværdige ud. Sproget er dansk, og priserne er oplyst i danske kroner. Men der mangler ofte oplysninger om virksomheden bag hjemmesiden, som f.eks. et CVR-nummer eller en adresse.
- Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand
Der kan være tale om bedrageri, vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor videresender klagerne til politiet.
”Desværre er det relativt nemt at oprette tvivlsomme netbutikker, der fremstår, som om de har en tilknytning til Danmark, uanset hvor på kloden man befinder sig. Kommer der fokus på én netbutik, bliver den måske lukket, men så oprettes der blot en tilsvarende under et nyt navn og med et nyt hjemmesidedomæne. Derfor er det nødvendigt, at vi som forbrugere blandt andet interesserer os for, hvem vi handler med. Hvis netbutikken ikke ønsker at oplyse det på sin hjemmeside, er det et advarselssignal”, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Kilde: Forbrugerombudsmanden