18. august 2023

Flere og flere bliver snydt af dansk-klingende netbutikker

Et stigende antal danskere oplever at blive snydt af netbutikker med dansk-klingende navne, der ikke leverer de varer, som de reklamerer med. Men hvordan undgår du at lægge dine penge i en tvivlsom netbutik? Det kan du læse mere om her.

Flere og flere dansk-klingende netbutikker svindler forbrugere

Forbrugerombudsmanden advarer netop nu mod tvivlsomme netbutikker. Flere og flere danskere klager nemlig til Forbrugerombudsmanden over netbutikker, der ikke leverer de varer, som de lover. I stedet leverer netbutikkerne varer i markant dårligere kvalitet. Det kan f.eks. være en cashmere-trøje, som ved levering er ren polyester eller et par lædersko, der viser sig at være kunstlæder, og som har andre syninger, bund og snørebånd end vist på hjemmesiden. Ofte er det muligt at returnere varerne, men det kan blive en dyr fornøjelse, da varerne skal returneres til butikkernes lager i udlandet - det koster næsten det samme som selve varerne.

Vil du undgå at blive udsat for svindel? Se vores gode råd

Reklamerer på sociale medier

Netbutikkerne reklamerer ofte på sociale medier – f.eks. Facebook - og hedder noget med relation til Danmark - som HanneJensen.com, HenrikPetersen.com eller Aikokbh.dk. Men når forbrugerne forsøger at returnere deres varer, bliver de mødt med standardsvar om, at varen skal sendes retur til udlandet for egen regning, eller at de kan få et værdibevis i stedet for pengene tilbage.

Hjemmesidernes opsætning og betalingsmoduler kan umiddelbart se troværdige ud. Sproget er dansk, og priserne er oplyst i danske kroner. Men der mangler ofte oplysninger om virksomheden bag hjemmesiden, som f.eks. et CVR-nummer eller en adresse.  

De dansk-klingende netbutikker lokker med reklamer på sociale medier

citat

”Desværre er det relativt nemt at oprette tvivlsomme netbutikker, der fremstår, som om de har en tilknytning til Danmark, uanset hvor på kloden man befinder sig.”

- Christina Toftegaard Nielsen, forbrugerombudsmand

Forbrugerombudsmanden videresender klager og sager om falske netbutikker til politiet

Klager bliver videresendt til politiet

Der kan være tale om bedrageri, vurderer Forbrugerombudsmanden, som derfor videresender klagerne til politiet.

”Desværre er det relativt nemt at oprette tvivlsomme netbutikker, der fremstår, som om de har en tilknytning til Danmark, uanset hvor på kloden man befinder sig. Kommer der fokus på én netbutik, bliver den måske lukket, men så oprettes der blot en tilsvarende under et nyt navn og med et nyt hjemmesidedomæne. Derfor er det nødvendigt, at vi som forbrugere blandt andet interesserer os for, hvem vi handler med. Hvis netbutikken ikke ønsker at oplyse det på sin hjemmeside, er det et advarselssignal”, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Gode råd til nethandel

  • Undersøg hjemmesiden nærmere. Hvis alle varer er på tilbud, eller hvis priser er skæve beløb såsom 186,72 kroner, kan det være advarselssignaler.

  • Vær opmærksom på sproget. Nogle hjemmesidetekster er skrevet på korrekt dansk, mens nogle bærer tydeligt præg af at være maskinoversat. Skæve beløb indikerer, at priserne er direkte omregnede beløb fra en fremmed valuta.

  • Søg eventuelt netbutikken frem på google for at se, om andre forbrugere advarer om svindel.
  • Tjek netbutikkens CVR-nummer og adresse. Netbutikker har pligt til at oplyse deres CVR-nummer, registreringsnummer eller tilsvarende identifikationsoplysninger, selskabets fysisk adresse, samt en e-mailadresse. Du kan undersøge, om CVR-nummeret matcher den pågældende virksomhed på Virk.dk.
  • Læs netbutikkens handelsbetingelser. På nogle af de dansksprogede hjemmesider, Forbrugerombudsmanden har modtaget klager over, står langt nede i handelsbetingelserne, at varerne skal returneres til deres hovedlager i udlandet.

 

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Vi kan hjælpe dig

Er du blevet udsat for svindel, eller har du mistanke om det, skal du straks kontakte os.

SKRIV TIL OS