Bevar overblikket før, under og efter brylluppet med vores udførlige tjekliste.
En tjekliste til bryllup er et nyttigt værktøj, der hjælper dig med at organisere og holde styr på alle de opgaver, du skal udføre for at planlægge dit bryllup. Har du husket det hele? Og har du råd til det hele? Skal du nedprioritere visse ting, så det hele kan løbe rundt? Eller vil du tage et lån til brylluppet, så du kan få det hele med?
Et lån til sit bryllup kan være en praktisk løsning for mange, men det kræver en nøje overvejelse af omkostninger og planlægning. I denne tjekliste til bryllup vil vi derfor se nærmere på de forskellige aspekter af bryllupsforberedelserne, herunder fastlæggelse af et budget, hvilke leverandører til dagen og reservering af lokationer.
Vi vil også hjælpe dig med at danne overblik over, hvornår de forskellige opgaver skal udføres op til jeres store dag. Bryllupsplanlægning handler om at afstemme dine drømme med din økonomi. Vi sidder klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål til dit bryllupsbudget eller lån til bryllup.
Her er en tjekliste til bryllup, hvor du kan finde en oversigt over omkostninger, og hvornår forskellige opgaver skal udføres.
Vær opmærksom på at juni, juli og august er de mest populære måneder at blive gift i Danmark, hvilket kan gøre det sværere at finde ledige lokaler mv. Overvej også at vælge en dato med personlig betydning, såsom den dag, I mødtes.
Opret et dokument, som både du og din forlovede kan notere i. Det gør det nemt at holde styr på udgifter, justere budgettet efter behov og sikre, at I begge er på samme side, når det kommer til økonomi. Ifølge en 2016 TNS Gallup-undersøgelse for Penge- og Pensionspanelet er det gennemsnitlige danske bryllupsbudget omkring 52.606 kr. Omkostningerne varierer afhængigt af, om der er tale om borgerlige vielser (22.688 kr.) og kirkebryllupper (75.071 kr.).
Når I har fået lavet et bryllupsbudget, kan I overveje, om det er nødvendigt for jer at tage et lån til brylluppet. Måske er det tilstrækkeligt med en kassekredit, hvor I kan få kredit på op til 50.000 kr.? Ellers kan I hos Coop Bank også få et forbrugslån på helt op til 350.000 kr. I kan for eksempel prøve vores låneberegner og se, hvor meget I kan låne for.
Tænk over, hvem I ikke kan undvære på jeres bryllupsdag. Her bør I være realistiske omkring jeres bryllupsbudget. Antallet af gæster har en direkte indvirkning på bryllupsomkostningerne. Desto flere gæster, desto større udgifter til brylluppet.
Husk at skrive S.U.-dato i bryllupsinvitationen, gerne tre måneder før – og senest én måned før brylluppet. Dette giver gæsterne tid til at planlægge og bekræfte deres deltagelse i jeres store dag.
Inden I reserverer kirken, skal I udfylde en ægteskabserklæring. Dette dokument er vigtigt for at sikre, at I opfylder alle nødvendige krav og formaliteter.
Prisen for transport til og fra vielsen kan variere betydeligt afhængigt af valgmuligheder som leje af bil, limousine eller andet. Transport kan derfor koste alt fra 500-5.000 kr. Overvej at koordinere bryllupskørslen med jeres fotograf. Det tilføjer en ekstra dimension til jeres bryllupsfoto, og det er en mindeværdig oplevelse.
De mest eftertragtede måneder for bryllupsfester i Danmark er juni-september. Skal I giftes i disse måneder, så sørg for at reservere lokaler i god tid for at sikre, at I får de lokaler, I ønsker. Prisen for leje af lokaler til receptionen og festen kan koste alt fra 3.000-40.000 kr. Det varierer af stedets popularitet, kapacitet, faciliteter og tidspunkt på året.
Bestil en prøvemiddag, hvor I kan smage menuen, så I er sikre på, at alle retter er som forventet. På den måde kan I måske undgå negative overraskelser på bryllupsdagen. Normalt vil prisen pr. kuvert variere fra 300 kr. til 1.000 kr., men prisen kan være højere afhængig af menuen.
Aftal på forhånd med fotografen eller videografen, hvor mange fotografier/videoer I ønsker, og hvordan I ønsker dem præsenteret. Som udgangspunkt koster en fotograf 1200 kr. i timen.
Bestil en forsmag på musikken live, så I kan være sikre på, at musikken passer til jeres smag og stemning. Overvej også at inkludere festlige indslag som f.eks. taler eller sange for at underholde gæsterne.
Ønsker I at overnatte et specifikt sted på bryllupsnatten? Så kan det være en idé at booke en prøveovernatning på stedet. Dette giver jer nemlig mulighed for at vurdere, om stedet lever op til jeres forventninger.
Bestil tid til prøvning af brudekjolen. Med en fast reservation i kalenderen, er du sikret, at der er et prøverum til rådighed, og at du får den nødvendige hjælp og vejledning fra butikspersonalet. En brudekjole kan koste alt mellem 3.000-20.000 kr. afhængig af, om den skal skræddersyes eller ej.
Medbring tilbehør så som brudeslør, hårpynt og sko, når du skal prøve din brudekjole for anden gang. Det giver dig mulighed for at se, om det hele passer sammen, samtidig med at du sikrer dig, at du har alt, hvad du behøver til jeres store dag.
Bestil en prøvesmagning hvor I kan smage på flere forskellige kager, inden I beslutter jer for den endelige bryllupskage. En bryllupskage koster typisk 100-200 kr. pr. kuvert.
Sørg for at inkludere alle de nødvendige praktiske detaljer, som navneskift i passet, vaccinationer og visum, hvis de er relevante for jeres rejsemål. Dette sikrer, at I er klar til at nyde jeres bryllupsrejse uden bekymringer.
Lav en fælles ønskeliste, så bryllupsgæsterne ved, hvad de kan forære jer i bryllupsgaver.
For at være sikker på, at du har valgt den rigtige frisør, bør du bestille en prøve-styling af dit hår. Så kan du se, om den pågældende håropsætning klæder dig og passer til dit bryllupslook.
Ligesom med frisøren er det en god idé at bestille en prøve-styling af din makeup hos skønhedssalonen. Dette giver dig mulighed for at sikre, at du har valgt den rigtige salon, og at make-uppen passer perfekt til netop dig.
Når du vælger din forlover, er det vigtigt at udvælge en person, som du ved, vil sætte pris på opgaven, og som har været en vigtig del af din livshistorie. Forloveren kan blandt andet have til opgave at stå for at arrangere gommens polterabend, overrække vielsesringe i kirken og hjælpe bryllupsgæsterne med eventuelle praktiske spørgsmål.
En toastmaster er ansvarlig for at guide og underholde dine gæster under bryllupsfesten. Toastmasterens rolle er blandt andet præsentere talere og festlige indslag. Vælg en person, der er en dygtig taler og som har det store overblik. En dygtig toastmaster kan bidrage til at skabe en mindeværdig bryllupsfest.
En gavekoordinator hjælper med at organisere og sikre, at gaver fra gæsterne er korrekt registreret og håndteret. Vælg en person, der er detaljeorienteret og har godt overblik for at sikre en problemfri proces.
Hvis I planlægger en borgerlig vielse, kræver det normalt, at der er to vidner til stede. Vælg nære venner eller familiemedlemmer, der er villige til at påtage sig denne rolle og være en del af jeres særlige dag.
Hvis I ønsker at inkludere brudepiger og -svende i brylluppet, bør I vælge dem omhyggeligt. Hvis I overvejer at børn skal påtage sig opgaven som f.eks. blomsterpiger, så sørg for at give dem passende og aldersrelaterede ansvarsområder, og overvej at få en barnepige til at holde opsyn med dem under brylluppet, så der er en voksen til at tage hånd om dem i kirken eller på rådhuset.
Når gommens påklædning skal vælges, kan det være en god idé at tage en pålidelig ven med, der kan hjælpe med at finde det perfekte jakkesæt. Sammen kan I vælge en stil, farve og pasform, der passer til brylluppets tema og egen personlige stil. Normalt koster jakkesættet mellem 3.000-10.000 kr.
Når du køber brudepigernes og -svendenes påklædning, er det nyttigt at have en god veninde eller familiemedlem med på sidelinjen. Dette letter processen, især hvis du har børn som brudepiger og -svende.
Hvis I overvejer at oprette en ægtepagt, bør I kontakte en advokat 3-6 måneder inden brylluppet. En ægtepagt kan hjælpe med at definere økonomiske og juridiske forhold mellem jer som ægtefæller - f.eks. evt. særeje. Det er vigtigt at få professionel rådgivning for at sikre, at den er korrekt udformet og opfylder jeres behov.
Når I har modtaget svar på bryllupsinvitationerne, bør I oprette en liste med navnene på de gæster, der deltager ved jeres bryllup. I kan bruge listen til at oprette en bordplan til bryllupsfesten.
Hvis I bestiller jeres bordkort, menukort, bordnumre og bordplaner fra samme butik, som I bestilte bryllupsinvitationerne i, er det klogt at informere butikken om dette allerede ved bestillingen af invitationerne. Dermed er I sikrer på, at alt passer sammen stil- og designmæssigt.
Når I køber jeres vielsesringe, kan I overveje, om I ønsker indgravering af jeres navne og bryllupsdato i ringene. På den måde bliver ringene mere personlige og minder jer om lige netop jeres bryllupsdag. Vielsesringe koster typisk mellem 3.000-10.000 kr.
Når du bestiller din brudebuket, kan det være en god idé at overveje, om knaphulsblomster og borddekorationer skal koordineres med buketten. Dette skaber en harmonisk og gennemført. Brudebuketter koster omkring 500-1.000 kr.
Planlæg prøvninger af din brudekjole og eventuelt brudepigekjoler for at sikre, at de passer perfekt. Det kan nogle gange være nødvendigt, at butikken eller skrædderen foretager tilrettelser af kjolerne.
Det er muligt at udfylde ægteskabserklæringen online via borger.dk. Vær omhyggelig med at udfylde alle de nødvendige oplysninger korrekt og i overensstemmelse med lovgivningen, så jeres vielse kan fortsætte glat og lovligt.
For at sikre, at jeres brudevals går fejlfrit, kan det være en god idé at investere i nogle dansetimer hos en professionel danselærer.
Når I forbereder jeres taler, bør I stræbe efter at gøre dem mindeværdige og følelsesladede. Del personlige øjeblikke, sjove anekdoter og erklær jeres kærlighed og skab et minde, som I begge vil værdsætte.
Når I henter jeres vielsesringe hos guldsmeden, er det en god idé at prøve ringene for at sikre, at de passer perfekt og er komfortable. Dette giver jer tid til eventuelle tilpasninger inden selve brylluppet.
Morgengaven er en betydningsfuld gestus, som kan glæde både bruden og gommen. Vælg en gave, der har varig værdi og kan bruges i mange år fremover. Overvej noget personligt og meningsfyldt.
I mødet med præsten kan I gennemgå vielsesritualet, vælge salmer og aftale kirkens udsmykning. Spørg også om eventuelle regler for fotografering i kirken, så I har rammerne for forevigelsen af vielsen på plads.
Lav en kort beskrivelse af hver gæst til toastmasteren, så denne kan byde gæsterne velkommen og skabe en personlig og festlig atmosfære.
Forbered dig til den store dag ved at sørge for tilstrækkelig søvn, motion og selvpleje. Overvej ansigtsbehandlinger, hårkure, manicure, pedicure og anden pleje for at se strålende ud på bryllupsdagen.
Når du har dine nye brudesko, er det en god idé at gå i dem derhjemme så meget som muligt, når du har tid. Dette hjælper med at indløbe skoene og gør dem mere komfortable på bryllupsdagen. Prøv at gå rundt i dem på forskellige underlag for at vænne dig til dem og undgå eventuelle ubehagelige overraskelser.
Sørg for at have alle dine nødvendigheder pakket. Dette inkluderer makeup, sikkerhedsnåle, plaster og andre praktiske ting. Husk også at medbringe skiftetøj, især hvis I planlægger at overnatte et sted efter brylluppet. At have alt nødvendigt ved hånden vil hjælpe med at minimere stress på den store dag.
For at sikre, at bryllupsdagen forløber smidigt og uden besvær, er det en god idé at koordinere med familie og venner, så de hjælper med følgende:
På bryllupsdagen er det vigtigt at sørge for, at brudebuketten hentes i god tid, så bruden kan bære den med stolthed under ceremonien.
Tasken med makeup og andre praktiske ting skal medbringes. Nogle brudepar vælger af skifte tøj senere på bryllupsaftenen. Hvis det også gælder jer, så husk at medbringe en taske med skiftetøj.
Få en ven eller et familiemedlem til at gemme et stykke af jeres bryllupskage. Dette stykke kage kan gemmes i fryseren og spises på jeres første bryllupsdag året efter, mens I sammen mindes jeres bryllup.
Efter brylluppet er det en god idé at lave en detaljeret liste over de gaver, I har modtaget, og hvem de kommer fra. Dette gør det lettere at følge op med takkekort. Sørg for at inkludere en personlig hilsen i hvert takkekort og nævn specifikke detaljer om gaven.
Hvis I har skiftet navn eller adresse, så sørg for at opdatere oplysningerne. Find mere information på Personregistrering.dk.
Vil du være sikker på, at der er penge, hvis bryllupsbudgettet ikke rækker?