Gode råd til køb af elbil: Det skal du være opmærksom på

Vil du gerne køre mere grønt og klimaansvarligt, så læs vores gode råd omkring køb af elbil.

beregn hvor meget du kan låne ved køb af elbil

1. Beregn hvor meget, du kan købe for

Måske har du allerede set dig lun på en bestemt bil? Prøv vores låneberegner og se, om du har råd til den.

BEREGN BILLÅN

Bemærk, at vi støtter op om grønne og klimavenlige valg. Vi giver derfor 0,75 procentpoint i rabat på renten på dit billån, hvis du køber en max tre år gammel el- eller plug-in-hybridbil med batteri, der kan oplades ved en stander eller via et strømstik.

2. Tag en prøvetur i bilen

Man kan godt få sig lidt af en forskrækkelse, første gang man kører i en elbil – blandt andet fordi den accelererer lynhurtigt, så ro på speederen, når du starter bilen.

FDM anbefaler, at man får bilforhandleren til at gennemgå opladning af bilen samt bilens skærmfunktioner. Men der er også andre komfortable forskelle fra benzin- og dieselbiler. F.eks. er der så godt som ingen lyd i kabinen, når du kører.

Tag hele familien med på prøveturen og få monteret eventuelle autostole, så du er sikker på, at der er plads nok til alle.

Få flere tips til køb af ny bil

to personer tager en prøvetur i elbil

vælg den rigtige opladning til elbil

3. Flere muligheder for opladning

Der er forskellige muligheder for opladning af din elbil. Mange vælger at installere en ladeboks hjemme, mens andre bruger de offentlige ladestandere.

FDM har lavet en beregner, hvor du kan undersøge, hvilken type lademulighed, der passer bedst til dit behov.

Find den bedste løsning for dig

4. Passer elbilen godt til dine hverdagsbehov?

Hvis du er typen, der flere gange om måneden runder genbrugspladsen med en fuld trailer, kan det godt være, at du skal sondere markedet ekstra omhyggeligt, hvis du ønsker at sadle om til en elbil. Der er nemlig ikke alle elbiler på markedet, der er godkendt til anhængertræk.

FDM har lavet en oversigt over el – og hybridbiler med fabriksgodkendt anhængertræk.

Se hele oversigten

anhængertræk til elbil

kør flere sammen

5. Brug færre ressourcer – kør flere sammen

Du kan gøre din elbil endnu grønnere ved at blive en del af en samkørselsordning. Ved samkørsel udnyttes bilens ressourcer bedre, idet du tager passagerer med på bilsæder, som ellers havde været tomme. Det er en gevinst for klimaet, da din køremakker kører med dig i stedet for selv at sætte endnu en bil på vejene. Der kan også være en økonomisk gevinst i det for dig, da du via samkørselsordninger som f.eks. GoMore kan tage betaling for køreturene.

Der findes flere forskellige hjemmesider og apps, hvor man kan arrangere samkørsel. Blandt andet GoMore og Ta’Med. Derudover er der også grupper på Facebook, hvor bilister og pendlere kan arrangere samkørsel.

Kilder FDM

Klimamål og elbiler

EU Kommissionen fremlagde i sommeren 2021 et forslag om, at salg af benzin- og dieselbiler skal være fuldt udfaset i 2035.

Baggrunden for forslaget er de europæiske klimamål, der sigter mod en CO2-reduktion på 55 % i 2030, sammenlignet med 1990.

Og der er grund til handling. I 2015 underskrev 196 lande, heriblandt Danmark, FN’s store klimaaftale i Paris, den såkaldte Paris-aftale. Målet med aftalen er at undgå, at klodens temperatur stiger mere end to grader. Men indtil videre er den globale verden ifølge EU-oplysningen kun lykkedes med at realisere en tredjedel af de nødvendige reduktioner.

I Danmark har Folketinget i 2020 vedtaget klimaloven og dermed gjort reduktion af CO2 juridisk bindende. Målene i loven er ambitiøse. I 2030 skal Danmark have reduceret udledningen af drivhusgasser med 70 % i forhold til år 1990, og i 2050 skal Danmark være klimaneutralt.

Hvis vi skal i mål med reduktionerne, spiller elbiler ifølge Klimarådet, et ekspertorgan, der rådgiver regeringen om omstillingen til et klimaneutralt samfund, en stor rolle.

”At nå klimalovens 70 procentsmål i 2030 kræver en omstilling af vores transportsektor. Jo færre kilometer der køres med benzin – og dieselbiler, jo bedre er chancen for, at vi når vores klimamål”, lyder det i et debatindlæg skrevet af Peter Møllgaard og Niels Buss Kristensen, henholdsvis formand for og medlem af Klimarådet.

Kilder EU-Oplysningen og Klimarådet