Med en vækst i antal kunder på 37 procent, og en stigning i udlån på 65 procent har Coop Bank realiseret en pæn fremgang i 2016. Resultatet blev samtidig forbedret fra et underskud efter skat på -51,4 millioner kr. i 2015 til -39,7 millioner kr. Renteindtægterne fra kunder er vokset med godt 50 procent, fra 20,9 millioner kr. i 2015 til 32,6 millioner i 2016. Og nedskrivningerne er reduceret fra 2,7 procent til 1,1 procent. Det viser årsregnskabet fra Coop Bank.
”Det er naturligvis ikke tilfredsstillende at have underskud, men regnskabet viser en tilfredsstillende udvikling det seneste år,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. I år forventer banken, at den positive udvikling fortsætter, og at man passerer kunde nr. 100.000 og nærmer sig en milliard kr. i udlån.
En test af forbrugslån, som Forbrugerrådet Tænk Penge netop har gennemført, kårede Coop Bank som den suveræne vinder. Som den eneste af de 23 testede opnåede Coop Bank den samlede vurdering ”Meget god”. Dermed slog Coop Bank både Danmarks største pengeinstitutter, og en lang række af finansieringsselskaber, specialiseret i forbrugslån.
”Testresultatet har givet øget travlhed, og antallet af nye kunder i øjeblikket styrker vores optimisme,” siger Allan Nørholm.
Formålet med Coop Bank er at give de 1,7 million medlemmer af Coop fordele i form af enkle, gennemskuelige og konkurrencedygtige finansielle produkter.