Hvidvask - derfor stiller vi spørgsmål

I Coop Bank tager vi kampen mod økonomisk kriminalitet alvorligt. Det er vigtigt for os, at dine oplysninger er i trygge hænder.

Som bank er vi underlagt Hvidvaskloven, som betyder, at vi er lovmæssigt forpligtet til at skulle kende og forstå vores kunder, og det betyder også, at vi skal forstå de transaktioner, som foretages på vores kunders konti. I den forbindelse kan det være nødvendigt at bede om indsigt og dokumentation - som f.eks. lønsedler, slutseddel eller lejekontrakt.

Vi er i banken forpligtede til at underrette myndighederne, hvis vi opdager noget mistænkeligt, eller hvis der sker markante ændringer i måden, du bruger os på som bank.

Hvorfor stiller vi dig personlige spørgsmål?

Banken skal have et godt kendskab til alle sine kunder. Vi er nødt til at forstå dit formål med kundeforholdet til banken og omfanget af dit forventede brug af banken, samt din formue og midlernes oprindelse.

Vi ved, at det kan virke overraskende eller måske endda grænseoverskridende, når vi beder om legitimation i form af pas eller kørekort, eller når vi stiller spørgsmål om dine privatøkonomiske forhold. Men det er en del af vores ansvar for at sikre, at banken ikke bliver brugt til kriminelle aktiviteter, og det er med til at beskytte dig og dine konti bedst muligt.

Mistænker I mig for noget?

Vi mistænker dig ikke for noget. Vi er blot nødt til at kende til vores kunders adfærd, så vi i tilfælde af, at noget ikke stemmer overens på din konto, kan reagere hurtigt. Ved at kende din adfærd, hjælper vi dig med at beskytte dig og dine konti.

Stiller alle banker spørgsmål og hvilken lov kræver, at jeg skal svare på dem?

Alle danske banker er underlagt Hvidvaskloven, hvilket betyder, at alle banker er lovmæssigt forpligtet til at kende sine kunders adfærd og spørge ind til mønstre og behov.

Hvidvaskloven er ikke kun en dansk lov – den er baseret på EU-direktiver, som har til formål at forebygge hvidvask og terrorfinansiering i hele Europa. Reglerne er stort set ens på tværs af EU-landene, så de krav, du møder hos os, vil også gælde i enhver anden bank i Danmark såvel som i udlandet.

Hvordan kontakter I mig?

Vi sender dig en besked i din netbank. I nogle tilfælde vil du opleve, at vi ringer dig op.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er i tvivl om, hvorvidt det er banken, der kontakter mig?

Hvis du bliver kontaktet telefonisk og er den mindste i tvivl om, hvorvidt det er banken, der ringer, bør du altid bede om medarbejderens navn, afbryde samtalen og selv ringe tilbage på bankens hovednummer 43 86 11 11.