6. december 2023
Når du besøger vores hjemmeside, kan du som noget helt nyt få hjælp til dine spørgsmål af en chatrobot. Her kan du læse mere om, hvad det er.
”Hvordan flytter jeg mine BS-aftaler?” I stedet for at bruge tid på at søge vidt og bredt på vores hjemmeside eller ringe til vores kundecenter, kan du nu som noget helt nyt få svaret i en chat på vores hjemmeside.
Vi live-tester nemlig vores helt nye AI assistent. Assistenten er en chatrobot, som du kan have en skriftlig dialog med, når du har behov for hjælp.
Når du skriver et spørgsmål i vores AI assistent-funktion, læser chatrobotten altså selv materialet på vores hjemmeside igennem og giver dig efterfølgende et konkret svar på dit spørgsmål i selve chatten.
AI betyder artificial intelligence – altså kunstig intelligens, chat er det engelske ord for samtale og bot er en forkortelse for robot. Så en AI-chatrobot er et stykke software, som du kan have en dialog med. Det er altså ikke et rigtigt menneske, du skriver med, men AI assistenten kan simulere en samtale på samme måde, som hvis du skriver eller taler med et menneske. Du har måske allerede prøvet lidt kræfter med AI, hvis du bruger Google Assistant, Siri eller Alexis, som alle tre er stemmestyrede AI-chatrobotter.
Hvis du har generelle spørgsmål til banken, kan du skrive med AI assistenten direkte fra din mobil, computer eller tablet.
Du finder assistenten i pop up-boksen nederst på siden. Når du klikker på den røde boks med teksten ”Start samtale”, kan du skrive med AI assistenten – præcis som hvis du havde en skriftlig chat med en medarbejder i banken.
Da vi stadig er i gang med at teste AI assistenten, er det endnu ikke alle spørgsmål, den kan svare korrekt på. Men jo flere spørgsmål den får, jo mere lærer den, og efterhånden som den lærer, bliver dens svar også mere præcise.
AI assistenten kan ikke hjælpe dig med personlige spørgsmål så som indestående på din konto, restgæld på dine lån eller lignende, og du bør ikke skrive personlige oplysninger som f.eks. cpr-nummer eller koden til dit MitID i chatten. Vi gemmer dog ikke dine personlige oplysninger – AI-assistenten censurerer dem selv.
Hvis du har brug for hjælp til mere personlige bankanliggender eller er blevet udsat for svindel, skal du kontakte vores kundecenter på telefon 43 86 11 11 i tidsrummet 09.00-17.00.