13. august 2021
Er din identitet blevet misbrugt på nettet? Så er der hjælp at hente.
Vi færdes mere og mere online. Det gælder desværre også it-kriminelle, der i stigende grad forfiner deres metoder til at svindle - f.eks. via phishing. Her sender svindlerne falske beskeder og mails til deres ofre, hvor de udgiver sig for at være Skat, banker eller lignende. Formålet er at lokke ofrene til at oplyse kontonumre og private koder, som svindlerne herefter kan misbruge.
Digitaliseringsstyrelsen har derfor lanceret en ny identitetstyveri-hotline, som skal være med til at sikre danskernes digitale tryghed.
Den nye hotline har åbent året rundt for alle, der enten har været udsat for identitetstyveri eller mistænker, at de kan være blevet udsat for identitetstyveri. Hotlinen rådgiver om, hvordan misbruget stoppes, og du kan også få hjælp til at kontakte relevante myndigheder og instanser. Du kan kontakte hotlinen på telefon:
Du kan læse mere om den nye hotline ved identitetstyveri hos Digitaliseringsstyrelsen eller tjek vores gode råd om sikkerhed på nettet.