Fuldmagt/fælleskonto

Hvilken mulighed skal I vælge? Læs mere og find ansøgningsskemaer

Få en lettere dagligdag!

Gør det muligt for både dig og én af dine nærmeste at købe ind fra samme konto med Coop Betalingskort. Eller få mulighed for at betale jeres fælles regninger i netbanken.

Du vælger selv, hvem du vil dele din økonomi med. Det kan fx være din samlever eller ægtefælle. Opretter I en fælleskonto, eller får du lavet en fuldmagt til en af dine personlige konti, så får I en mere fleksibel dagligdag.

Forskellen mellem de to løsninger ligger I, hvem der ejer pengene på kontoen, og hvem der er ansvarlig for gæld/kredit. På en fælleskonto er I begge ansvarlige. Vælger I en løsning med personlig konto og fuldmagt, er det kun kontohaveren, der er ansvarlig.

pil op
Fuldmagt-coopbank

Fuldmagt – til en personlig konto

Giv adgang til din personlige konto med en fuldmagt. Det kan fx være til din lønkonto.

  • Du er alene ansvarlig for gæld
  • Du kan til enhver tid tilbagekalde fuldmagten
  • Du giver fuldmagt til din egen personlige konto
  • I råder begge over kontoen
  • I kan begge få betalingskort til kontoen
  • I kan begge få adgang til kontoen via Coop Net- og Mobilbank

 

ANSØG OM FULDMAGT

pil op
Fælleskonto-coopbank

Medkontohaver på fælleskonto

Opret en fælleskonto, hvor I begge er kontohavere. Det kan fx være en lønkonto eller en budgetkonto til jeres faste, fælles udgifter.  

  • I er begge ansvarlige for gæld/gebyrer og overtræk
  • Opsigelse af kontoen sker med accept fra jer begge
  • I ejer begge kontoen
  • I råder begge over kontoen
  • I kan begge ansøge om kort til kontoen
  • I kan begge få adgang til kontoen via Coop Net- og Mobilbank

 

ANSØG OM FÆLLESKONTO

Der er hjælp at hente

Her kan du få svar på dine spørgsmål om fuldmagt til din personlige konto og medkontohaver på en fælleskonto  

Fuldmagt

Hvordan tilbagekalder jeg en fuldmagt?

For at tilbagekalde en fuldmagt skal du skrive en besked til os i din netbank eller mobilbank. Haster det, anbefaler vi, du kontakter os på 43 86 11 11, så vi kan behandle tilbagekaldelsen med det samme. Der kan være ekspeditionstid på behandling af vores netbankbeskeder.

Sådan gør du i netbanken
• Log på din netbank
• Vælg ”Beskeder” (øverste højre hjørne)
• Vælg "Sende en ny besked" (nederst på siden)

Sådan gør du i mobilbanken
• Åbn mobilbank
• Vælg ”Beskeder” (menuen i bunden)
• Klik på ikonet for ny besked

Fælleskonto/medkontohaver

Kan vi ansøge om kredit på en fælleskonto?

Ja, I kan ansøge om en kassekredit på en fælleskonto. Det kræver begge kontohaveres accept, men det er nok, at en af jer ansøger via netbanken.

Kan vi bruge en fælleskonto som NemKonto?

Ja, I kan faktisk begge have jeres fælleskonto som jeres NemKonto og få fx løn, SU, børnepenge og pension direkte ind på kontoen. Vi anbefaler dog, at I har hver jeres NemKonto.

Hvad sker der med fælleskonti ved dødsfald?

Ved dødsfald vil der generelt blive foretaget en spærring af afdødes konti og kort, ligesom Betalingsservice vil blive standset. Dette gælder også, hvis afdøde er medejer af kontoen.

Da dette kan medføre økonomiske udfordringer for de efterladte, anbefaler vi derfor, at I opretter hver jeres NemKonto til udbetaling af løn og/eller andre ydelser.

Bemærk, at alle fuldmagter ligeledes bortfalder ved dødsfald.

Hvordan opsiger vi en fælleskonto?

Ønsker I at opsige en fælleskonto, skal I begge skrive en besked til os, hvor I opsiger kontoen. I skal skrive beskeden fra jeres personlige netbank eller mobilbank. I skal desuden angive et reg.nr. og kontonr., hvor vi kan overføre indestående og en eventuel manglende rente til.

Sådan gør du i netbanken
• Log på din netbank
• Vælg ”Beskeder” (øverst til højre)
• Vælg "Sende en ny besked" nederst på siden

Sådan gør du i mobilbanken
• Åbn mobilbank
• Vælg ”Beskeder” (menuen i bunden)
• Klik på ikonet for ny besked

Hvordan tilbagekalder jeg en fuldmagt?

For at tilbagekalde en fuldmagt skal du skrive en besked til os i din netbank eller mobilbank. Haster det, anbefaler vi, du kontakter os på 43 86 11 11, så vi kan behandle tilbagekaldelsen med det samme. Der kan være ekspeditionstid på behandling af vores netbankbeskeder.

Sådan gør du i netbanken
• Log på din netbank
• Vælg ”Beskeder” (øverste højre hjørne)
• Vælg "Sende en ny besked" (nederst på siden)

Sådan gør du i mobilbanken
• Åbn mobilbank
• Vælg ”Beskeder” (menuen i bunden)
• Klik på ikonet for ny besked

Kan vi ansøge om kredit på en fælleskonto?

Ja, I kan ansøge om en kassekredit på en fælleskonto. Det kræver begge kontohaveres accept, men det er nok, at en af jer ansøger via netbanken.

Kan vi bruge en fælleskonto som NemKonto?

Ja, I kan faktisk begge have jeres fælleskonto som jeres NemKonto og få fx løn, SU, børnepenge og pension direkte ind på kontoen. Vi anbefaler dog, at I har hver jeres NemKonto.

Hvad sker der med fælleskonti ved dødsfald?

Ved dødsfald vil der generelt blive foretaget en spærring af afdødes konti og kort, ligesom Betalingsservice vil blive standset. Dette gælder også, hvis afdøde er medejer af kontoen.

Da dette kan medføre økonomiske udfordringer for de efterladte, anbefaler vi derfor, at I opretter hver jeres NemKonto til udbetaling af løn og/eller andre ydelser.

Bemærk, at alle fuldmagter ligeledes bortfalder ved dødsfald.

Hvordan opsiger vi en fælleskonto?

Ønsker I at opsige en fælleskonto, skal I begge skrive en besked til os, hvor I opsiger kontoen. I skal skrive beskeden fra jeres personlige netbank eller mobilbank. I skal desuden angive et reg.nr. og kontonr., hvor vi kan overføre indestående og en eventuel manglende rente til.

Sådan gør du i netbanken
• Log på din netbank
• Vælg ”Beskeder” (øverst til højre)
• Vælg "Sende en ny besked" nederst på siden

Sådan gør du i mobilbanken
• Åbn mobilbank
• Vælg ”Beskeder” (menuen i bunden)
• Klik på ikonet for ny besked