Her har vi samlet svar på de spørgsmål, som vi ofte får om saldo og rådighedsbeløb
Når du tilmelder dig en tjeneste med dit kort, foretager udbyderen af tjenesten typisk en reservation på 1 kr. eller modværdien af 1 USD ved abonnementer på udenlandske sider for at tjekke, om kortet er aktivt. Beløbet bliver aldrig trukket, og reservationen bliver stående, indtil den udløber.
Når du bruger dit Mastercard Kreditkort eller Mastercard Debetkort, bliver beløbet reserveret på din konto af det firma, du handler hos. På den måde er forretningen sikker på, at de får penge for den vare eller ydelse, du har købt, og du sikrer dig, at du ikke kommer til at overtrække din samlede beløbsgrænse. Se FAQ om beløbsgrænser for kort
En reservation bliver slettet, når beløbet er bogført på din konto. Hæver forretningen ikke pengene, forsvinder reservationen, når den udløber. På detaljebilledet for reservationen kan du se, hvornår den er lavet, og hvornår den udløber.
Vil du have reservationen slettet inden udløb, fordi du f.eks. har returneret din vare, skal du tage kontakt til det pågældende firma, og bede dem om at annullere købet og slette reservationen.
Vil du gerne se saldoen på din konto og få overblik over dit forbrug, så kan du let finde det i din net- eller mobilbank.
Sådan gør du i netbanken
Sådan gør du i mobilbank