Saldo og Rådighedsbeløb – Spørgsmål og svar

Her har vi samlet svar på de spørgsmål, som vi ofte får om saldo og rådighedsbeløb

Hvorfor er der reserveret 1 kr. på min konto?

Når du tilmelder dig en tjeneste med dit kort, foretager udbyderen af tjenesten typisk en reservation på 1 kr. eller modværdien af 1 USD ved abonnementer på udenlandske sider for at tjekke, om kortet er aktivt. Beløbet bliver aldrig trukket, og reservationen bliver stående, indtil den udløber.

Hvorfor er der reservationer på min konto?

Når du bruger dit Mastercard Kreditkort eller Mastercard Debetkort, bliver beløbet reserveret på din konto af det firma, du handler hos. På den måde er forretningen sikker på, at de får penge for den vare eller ydelse, du har købt, og du sikrer dig, at du ikke kommer til at overtrække din samlede beløbsgrænse. Se FAQ om beløbsgrænser for kort

En reservation bliver slettet, når beløbet er bogført på din konto. Hæver forretningen ikke pengene, forsvinder reservationen, når den udløber. På detaljebilledet for reservationen kan du se, hvornår den er lavet, og hvornår den udløber.

Vil du have reservationen slettet inden udløb, fordi du f.eks. har returneret din vare, skal du tage kontakt til det pågældende firma, og bede dem om at annullere købet og slette reservationen.

Hvorfor er der forskel på min "Saldo" og "Beløb til rådighed"?

Hvis der er forskel på "Saldo" og "Beløb til rådighed" kan det skyldes, at der er reserverede beløb på din konto, eller du har tilknyttet en kredit.

Hvor ser jeg, hvad min saldo er?

Vil du gerne se saldoen på din konto og få overblik over dit forbrug, så kan du let finde det i din net- eller mobilbank.

Sådan gør du i netbanken

  • Log på din netbank
  • Vælg ”Konti og kort” i menuen til venstre
  • Vælg ”Konti”
  • Vælg den konto, du ønsker at se saldoen for

Sådan gør du i mobilbank

  • Log på mobilbanken
  • Vælg den konto, du ønsker at se saldoen for