FORSIDE   >   LÅN   >   HENSTAND PÅ LÅN

Henstand på lån

Har du behov for at udskyde betalingerne på dit lån? Hos Coop Bank kan du få henstand på dit lån. Ring til os på 43 86 11 11 og hør mere om dine muligheder.

Hvad er henstand på lån?

Henstand betyder, at du kan sætte afviklingen på dine lån på pause i en periode, hvis du pludselig befinder dig i en situation, hvor du er ude af stand til at betale af på dine lån.

Får du henstand på dit lån, betyder det altså, at du kan vente med at afvikle på lånet til et senere tidspunkt.

For at få godkendt henstand på dit lån og høre mere om dine muligheder, kan du ringe til os på 43 86 11 11.

Kvinde taler i telefon om sine muligheder for henstand af sit lån

Mand overvejer at søge om henstand og udskyde afviklingen på sit lån

Hvornår kan man få henstand på sit lån?

Hvis du befinder dig i en vanskelig økonomisk situation, hvor du ikke har mulighed for at betale af på dit lån, kan du ansøge om henstand.

Det er altid bedre at ansøge om henstand frem for at undgå at betale af på et lån, da det kan medføre, at din gæld bliver sendt til inkasso.

Får du godkendt en måneds henstand, betyder det blot, at du udskyder afviklingen på dit lån en måned, og dermed forlænger løbetiden på dit lån.

Hvilke oplysninger skal I bruge, når jeg søger om henstand på lån?

For at kunne give dig henstand på dit lån, skal vi bruge følgende oplysninger:

  • Årsag til, at du søger om henstand på lån
  • Om du ønsker en eller to måneders udskydelse af din ydelse
  • Antal voksne og børn under 18 år i  husstanden

Efter telefonsamtalen sender vi et link til dig til vores kreditbehandlingssystem Monthio, da vi skal bruge et budget, hvor husstandens indtægter og udgifter er dokumenterede for at kunne behandle din ansøgning.

Kvinde giver de nødvendige oplysninger, til sin ansøgning om henstand, over telefonen

Der er væsentlig forskel på henstand og afdragsfrihed

Hvad er forskellen på henstand og afdragsfrihed?

Henstand bør ikke forveksles med afdragsfrihed. Der er nemlig væsentlig forskel på de to ting.

Henstand på lån er noget, du som kunde kan søge om, hvis du ikke er i stand til at betale af på lånet i en periode. Du kan søge om en eller to måneders henstand, hvilket betyder, at du udskyder afviklingen af lånet i enten en eller to måneder.

Afdragsfrihed er derimod en del af låneaftalen, hvor du som kunde er forhåndsgodkendt til kun at betale renter og bidrag på lånet i en aftalt periode. Du kan normalt kun få afdragsfrihed på realkreditlån, hvor der er taget pant i din bolig. Henstand og lån med afdragsfrihed er dermed to vidt forskellige ting.

Der er hjælp at hente

Her kan du få svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål om henstand på lån.

Generelt

Hvad betyder det at få henstand?

Er du i en situation, hvor du ikke har mulighed for at betale af på et lån, har du mulighed for at ansøge om henstand på lånet. Det betyder, at du kan vente med at betale afdraget på lånet til et senere tidspunkt.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan betale min gæld?

Er du ikke i stand til at betale af på din gæld, kan du ansøge om henstand på dit lån. På den måde undgår du, at din gæld sendes videre til inkasso.

Kan jeg få henstand på mit lån?

Kan du ikke betale din månedlige ydelse, og har du brug for henstand, så ring til os på 43 86 11 11. Så finder vi sammen frem til en løsning, der passer til din situation.

Skal jeg betale gebyr, når jeg får henstand på lån?

Det kommer an på hvilken type lån, du har. Udskydelse eller ændring af ydelse koster 325 kr. pr. lån. Dette gælder dog ikke CoopLån 20+.

Se gebyrer for lån og kredit.

Hvordan søger jeg om henstand på lån?

Hvis du ønsker henstand på lån, kan du sende en besked via din netbank eller ringe til Kundeservice på telefon 43 86 11 11.

Hvad betyder det at få henstand?

Er du i en situation, hvor du ikke har mulighed for at betale af på et lån, har du mulighed for at ansøge om henstand på lånet. Det betyder, at du kan vente med at betale afdraget på lånet til et senere tidspunkt.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan betale min gæld?

Er du ikke i stand til at betale af på din gæld, kan du ansøge om henstand på dit lån. På den måde undgår du, at din gæld sendes videre til inkasso.

Kan jeg få henstand på mit lån?

Kan du ikke betale din månedlige ydelse, og har du brug for henstand, så ring til os på 43 86 11 11. Så finder vi sammen frem til en løsning, der passer til din situation.

Skal jeg betale gebyr, når jeg får henstand på lån?

Det kommer an på hvilken type lån, du har. Udskydelse eller ændring af ydelse koster 325 kr. pr. lån. Dette gælder dog ikke CoopLån 20+.

Se gebyrer for lån og kredit.

Hvordan søger jeg om henstand på lån?

Hvis du ønsker henstand på lån, kan du sende en besked via din netbank eller ringe til Kundeservice på telefon 43 86 11 11.